Pages

Subscribe:

Jumaat, 28 September 2012

SIAPA DIA ITULAH AKU

"Seseorang itu dikenali berdasarkan sahabatnya, maka berwaspadalah, bersikap bijaksanalah dalam memilih sahabat." (Riwayat Ahmad)
Awal kalam,moga penulisan pertama ini tidak membawa kepada kemudaratan pada pemikiranku sendiri dan mereka yang sudi membaca.Sedang mana dan ketika kita kesunyian,kita akan mengharap ada yang datang menemani kita.Dan antaranya adalah SAHABAT.


Ada yang suka membezakan ikatan itu pada istilah yang berbeza seperti teman,kawan dan rakan.Mengapa perlu ada pengistilihan yang berbeza?

Kata orang,rakan itu hanya sekadar hubungan biasa,kawan itu hubungan hanya ketika suka tetapi SAHABAT itu punya definisi maksud yang sangat besar.Istilah itu merujuk kepada hubungan bersama kita suka atau pun duka susah mahu pun senang..umpama sehati sejiwa,sanggup berkorban apa sahaja harta sekali pun nyawa.Fuhh!! Tetapi istilah yang besar maknanya itu ada juga mereka yang sanggup mengkhianatinya.

Pada diriku sendiri,hadis di atas cukup memberi kita guide line dalam memilih sahabat.Pilih yang terbaik demi diri kita sendiri.Kita yang bersahabat kita jugalah yang akan merasa segala nikmat bersahabat.Jika kita memilih yang baik maka baik dan manis juga yang kita rasa.Dan jika sebaliknya kita hanya merasa manis tetapi tentang kebaikannya??Entahlah.....


Jika diriku sendiri tidak mampu menjadi sahabat yang baik,maafkanlah aku sahabat...mungkin ada terlepas cakap,tertikam jantung....dan jika dirimu tidak mahu menjadi sahabatku sekalipun,tidak besar rasanya permintaanku agar kenanglah aku,andai kata aku pergi dahulu,titipkanlah doa.

0 ulasan:

Catat Ulasan